NSZK

De Nederlandse Studenten Zwem Kompetitie (oude spelling), kortweg NSZK, bestaat uit vier wedstrijden per seizoen. Deze wedstrijen zijn toegankelijk voor alle studenten mits ze afkomstig zijn van het HBO en WO en lid zijn van een studentenzwemvereniging die is aangesloten bij Stichting NSZ. Momenteel strijden er 12 verenigingen om de titel in de competitie. Elke vereniging organiseert minimaal een keer per drie jaar een NSZK, wat dus betekent dat de NSZKs elke keer in een andere stad zijn. Een NSZK-weekend begint met een preborrel op de vrijdagavond. Zaterdag is de wedstrijd, waarna er met z’n allen gegeten wordt. Het weekend wordt afgesloten met een spetterend feest. Kenmerkend aan de wedstrijden is dat elk niveau welkom is en ook aanwezig is. Van de beginnende zwemmer die voor het eerst een wedstrijd zwemt tot aan zwemmers die op nationaal niveau presteren. Deelnemersaantallen liggen vaak rond de 400 deelnemers.

Data 2020-2021

NSZK I

10-10-2020

Maastricht

NSZK II

05-12-2020

Tilburg

NSZK III

01-05-2021

Rotterdam

NSZK IV

12-06-2021

Enschede

* since the ONKS is separate from the NSZK competitions, it is not included in the table. Find more about it here.

Klassement en uitslagen

De tussenstand van het seizoen 2019-2020 is als volgt: [dit seizoen is door de Coronacrisis vroegtijdig beëindigd zonder winnaar]

1. A.S.Z.V. SPONS 2198.96
2. G.S.Z.V. De Golfbreker 2218.88
3. M.S.Z.V. Tiburón 2292.01
4. E.S.W.Z.V. Nayade 2330.23
5. N.S.Z&W.V. Hydrofiel 2415.85
6. USZ&WF Het Zinkstuk 2473.46
7. ZPV Piranha 2479.53
8. DSZ WAVE 2585.53
9. SZV Aquifer 2658.60
10. RSZ&WV Ragnar 2669.69
11. TSZWV Avalon 2760.43
12. E.L.S.Z.W.V. Aquamania 2855.28

Puntentelling NSZK

Bij de NSZKs gaat de puntentelling anders dan bij de reguliere KNZB-competitie. Dit komt omdat bij de reguliere KNZB-competitie de langere afstanden relatief zwaarder wegen (als je een diskwalificatie en vervangende tijd op een lange afstand krijgt, verlies je veel meer punten dan als dit op een 50 meter gebeurt). In het studentenzwemcircuit hechten wij waarde aan de toegankelijkheid van de wedstrijden. Daarom worden alle 50 meters bij elk NSZK gezwommen en wegen de korte afstanden in de puntentelling even zwaar mee. Hoe dit werkt, kun je hieronder lezen.

De puntentelling gaat als volgt: voor elk programmanummer telt/tellen de snelste zwemmer(s) mee in de puntentelling. Hoeveel zwemmers er mee tellen, hangt af van de afstand:

• 50m nummers: 2 zwemmers
  • 100m nummers: 2 zwemmers
  • 200/400m nummers: 1 zwemmer
  • Estafettes: 1 team

De tijden worden vervolgens teruggerekend naar 50 meter tijden. Dat betekent dat een 200 meter tijd door 4 wordt gedeeld, en een 4×100 vrij estafette-tijd door 8. Elke seconde is daarbij een punt. Een 2:20:00 op de 200 vrije slag betekent daardoor 35 punten mits deze tijd wordt gezwommen door de snelste zwemmer (omdat er bij de 200 meters slechts 1 zwemmer voor de punten zwemt per vereniging). Alle punten van alle zwemmers die ‘in de punten’ zwemmen van alle programma’s worden vervolgens bij elkaar opgeteld. Bij elkaar vormen ze het puntentotaal voor de vereniging van die ronde. Voor de punten geldt dus: des sneller, des te minder punten en dus des te beter.

Als een vereniging onverhoopt onvoldoende zwemmers heeft op een programmanummer, door te weinig leden of door diskwalificatie, wordt er een vervangende tijd ingevuld. Deze tijd correspondeert met 180 FINA-punten voor de desbetreffende afstand/slag/geslacht. Ook als deze zwemmers langzamer zwemmen dan de vervangende tijd, wordt de vervangende tijd genoteerd in plaats van de tijd van de desbetreffende atleten.

Programma en bepalingen: Het zwemprogramma van seizoen 2020-2021 is hieronder te zien.

Op een aantal punten wijkt de NSZK-regelgeving af van de KNZB-regelgeving. Het gaat hier om de volgende punten:

1. In de KNZB-competitie mogen deelnemers altijd vervangen worden. Bij NSZK’s geldt dit alleen voor estafettezwemmers, individuele zwemmers mogen niet vervangen worden (HR artikel 3.12). Dit ter ontlasting van de jury, die in het verleden bijzonder veel stress ondervond door alle wijzigingen in het programma.
  2. De puntentelling bij het NSZK wijkt af van die bij de reguliere KNZB-competitie. Zie kopje “Puntentelling NSZK”.
  3. Bij NSZK’s hoeven deelnemers niet per se een startnummer te bezitten. Hiervoor vraagt Stichting NSZK jaarlijks dispensatie aan bij de KNZB waardoor de atleten dat niet meer hoeven te doen. Startvergunningshouders kunnen zich wél met hun startnummer inschrijven als ze willen dat hun gezwommen tijden meetellen in het officiële circuit. Dit is mogelijk omdat er altijd officiële juryleden de NSZKs overzien.
  4. Bij het NSZK kunnen deelnemers maar op maximaal 2 individuele afstanden worden ingezet. Deze regel is er omdat het studentenzwemmen jaarlijks groter wordt en de wedstrijden daarmee steeds langer worden.

Records

De snelste tijden ooit gezwommen op een NSZK zijn te vinden via deze link.